W jednej z książek Peter Kreeft napisał: „Nie ma problemów bardziej brzemiennych w skutki dla cywilizacji niż relatywizm moralny. Rezygnacja z obiektywnego systemu uniwersalnych zasad moralnych, które na przestrzeni wieków stanowiły o tworzeniu cywilizacji, prowadzi do samozagłady […] Moralny relatywizm zaprzecza istnieniu absolutnego prawa dla człowieka. Mówi, że dobro i zło stwarzamy sobie sami” – Peter Kreeft, „Krytyka relatywizmu moralnego. Wywiad z pewnym absolutystą”, 2021 Peter Kreeft, „Krytyka relatywizmu moralnego. Wywiad z pewnym absolutystą
Szerzej poruszyłem ten temat w części III „Poszukiwanie Prawdy” w mojej książce „Mów do ludzkich sumień 2 Wiara i nauka, a Prawda” (można ją zamówić tutaj: www.mow2.kazania.org.
Relatywizm moralny ma katastrofalne skutki w naszym społeczeństwie. Ludzie żyją w głębokim przekonaniu, że ich wybory moralne dokonywane pod wpływem kaprysów, zachcianek i widzimisię są uzasadnione, bo każdy ma prawo do tworzenia sobie swojej własnej, przyjaznej moralności.
Niestety, ta batalia o prawdę w naszym życiu jest bardzo często lekceważona. Wydaje się nawet, że zanegowanie istnienia prawdy ostatecznej i niepodważalnej bardzo nam odpowiada. Kiedy bowiem nie ma prawdy ostatecznej i niepodlegającej dyskusji, wtedy ma rację ten, kto sprytniej i bardziej przebiegle żongluje faktami, albo po prostu ten, kto głośniej krzyczy. W sytuacjach zaś trudnych wyborów i decyzji, pociągających osobiste konsekwencje, nie musimy martwić się o odpowiedzialność, o to, że z błędnych decyzji będziemy rozliczeni. Zawsze przecież można wtedy powiedzieć: „a mnie się tak wydawało” czy „w tej sytuacji było to najlepsze rozwiązanie”. Wszystkim zaś, którzy próbują nam pokazać błąd, osądzić nasze złe postępowanie sprytnie i przewrotnie rzucamy w twarz słowa Chrystusa: „Nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni…” (Mt 7,1; Łk 6,27). Używamy wtedy bardzo pokrętnych argumentów o „wielowymiarowości” prawdy, o jej kompleksowym i holistycznym charakterze, o wolności wyboru i właśnie o względności (relatywizmie) prawdy czy jej zależności od wymogów konkretnej sytuacji.