Wieża Babel

Przyczyną tej całej totalnej wojny, jaką obecnie obserwujemy, jest po prostu totalne pomieszanie języków. Jest to druga w historii ludzkości Wieża Babel. Zobaczymy to na przykładzie tylko kilku słów. Wybiorę trzy słowa:
Prawda,
Miłość,
Tolerancja.

Dla mnie – i jak sądzę dla wielu z wierzących – słowa Prawda i Miłość są tożsame. A ich źródło (i ostateczny sens) znajduje się w Słowie Bożym. Święty Jan w swoim pierwszym Liście mówi bowiem: „Bóg jest Miłością”. Chrystus mówi o sobie, „Ja jestem Prawdą”. Prawda więc i Miłość to jedno i to samo, to Bóg, Który jest Prawdą i Miłością, i Życiem, i Istnieniem. Nie ma Prawdy bez Miłości, ale też nie ma Miłości bez Prawdy.

A jakie jest obiegowe rozumienie słowa „prawda”? Prawdą jest to, co ja za prawdę uważam. Nie ma prawdy absolutnej, jedynej, niepodważalnej. Nie ma prawdy, której się z pokorą szuka, do której się dochodzi. Jest prawda którą każdy tworzy na własny użytek. Bo przecież liczy się moje zdanie, moje subiektywne przekonanie. I każdy ma prawo do wyrażania swoich własnych opinii i poglądów. Nie ma wzorca prawdy. A prawdą jest to, co w danej chwili jest dla mnie bardziej użyteczne, łatwiejsze, wygodniejsze.

Jakie jest obiegowe rozumienie słowa „miłość”? Najczęściej to jedynie uczucie, czasami stan zauroczenia, czy fascynacji. A czasami wprost, tylko fizyczna czy biologiczna aktywność, Czyli po prostu seks.

No i w końcu słowo „tolerancja”.
Słowo „tolerancja” – jak mówi Arcybiskup Marek Jędraszewski- „w Piśmie Świętym nie ma słowa »tolerancja«. Jest Miłość budowana na Prawdzie wymagającej, domagającej się odwagi, wzywającej do świadectwa, niekiedy pełnego mocy i zarazem pokory.”

Dla mnie słowo to podchodzi od łacińskiego tolerare = znosić z przykrością.
W przekonaniu zaś obiegowym, być tolerancyjnym, to nic innego jak być wyznawcą słynnego powiedzenia „róbta co chceta”.

A co powiedzieć o słowach: „grzech” i „cnota”, „dobro” i „zło”, „uczciwość” i „podłość”? Tu tworzy się rzeczywiście absolutna Wieża Babel.
Przy takim pomieszaniu podstawowych pojęć nie dojdziemy nigdy do konsensusu.
I obawiam się, że – po ludzku sądząc – nie ma wyjścia z tej sytuacji.
Co jest jednak niemożliwe dla człowieka, jest możliwe dla Boga. I chyba tylko On musi to rozwiązać. Może właśnie tak, jak w przypadku pierwszej Wieży Babel?

Informacje o komory

Absolutely not important
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.